Actueel nieuws in de klas
Regelmatig gebeuren er dingen in de wereld, nieuws waar je in de klas niet omheen kunt. Er is een oorlog gaande, er worden aanslagen gepleegd, er worden meisjes vermoord. Zeker als er leeftijdgenoten van je leerlingen bij het nieuws betrokken zijn, kun je als docent niet zomaar met je lesstof verder waar je de vorige les gebleven was. De hot items van nu vragen erom besproken en gedeeld te worden. Hoe doe je dat?
Duiden Toen wij dit jaar samen met VOS/ABB begonnen met onze plannen voor de Goedemorgen Op School!-app voor burgerschap en levensbeschouwing, zei een van onze gesprekspartners: ‘We willen zo graag handvatten aangereikt krijgen om te duiden wat er in de wereld gebeurt.’ Dat is ook precies wat we bij Creathlon doen: materiaal maken om de wezenlijke vragen van het leven een plek op school te geven. Maar meestal zijn we bezig met onderwerpen die niet om onmiddellijke actie vragen. Toch worden we in toenemende mate geconfronteerd met nieuwsfeiten waar we wél gelijk op moeten reageren.
Wanneer er een aanslag in Manchester is gepleegd waarbij weer doden zijn gevallen. Of wanneer twee veertienjarige meisjes worden vermist en blijken te zijn vermoord, moet er liefst de volgende ochtend materiaal beschikbaar zijn om docenten te helpen deze gebeurtenissen te bespreken, de emoties bij de leerlingen in goede banen te leiden en deelnemer aan het gesprek te durven zijn, ook al weet je als docent niet zomaar de antwoorden op de prangende vragen van je leerlingen.
Spannend Een kijkje achter de schermen bij ons als materiaalmakers voor het onderwijs leert, dat het op zulke momenten best spannend wordt. De praktijk tot nu toe is, dat een van onze collega’s in de groepsapp meldt dat er iets heftigs gebeurd is en zich afvraagt ‘of we hier iets mee moeten doen’. Dan voel je de druk natuurlijk gelijk oplopen. Er gelden geen werktijden meer. We overleggen per telefoon en app wat we gaan doen en hoe we de taken verdelen. We zijn nog niet zo ver dat we kunnen terugvallen op vaste werkpatronen. Er moet geïmproviseerd worden en daar zijn we ook goed in. Als er dan uiteindelijk tegen elf uur ’s avonds een nieuwsbrief met informatie, gesprekssuggesties en achtergrondinformatie verzonden kan worden, zijn we allemaal vermoeid maar ook voldaan. Want het is onze missie om ook in zulke gevallen de collega’s op school te helpen met goede vragen en met doordachte voorstellen om met de leerlingen ‘te duiden wat er in de wereld gebeurt’. Niet eenvoudig, wel belangrijk!
Visie De afgelopen periode zijn het met name aanslagen in diverse landen geweest die ons hebben beziggehouden. Na een aantal van dit soort ‘incidenten’ vraag je je wel af wat je in soortgelijke gevallen nog hebt toe te voegen aan de vragen en overwegingen die we al eerder hebben verstuurd. En nu gaat de discussie intern ook over de vraag bij welk positief nieuws we iets van ons moeten laten horen. Is het ook belangrijk om present te zijn als Feyenoord landskampioen wordt of als Tom Dumoulin de Giro wint? We willen onze aandacht niet enkel richten op het ellendige nieuws dat ons uit de slaap houdt, maar breder inspelen op de actualiteit. En zo docenten en leerlingen helpen een visie te ontwikkelen op de wereld waarin we leven.
Dat we daarbij af en toe zullen moeten blijven improviseren, is niet zo erg. Dat ligt in de aard van ons werk en in de aard van de actualiteit die zich aandient – soms op een onverwachte en indringende manier. Wij voelen ons daardoor alleen maar extra uitgedaagd ook zelf met visie en aandacht present te zijn.